www.chronicon.pl

Kontakt
Strona główna       |       Aktualno¶ci       |       Dla Autorów       |       Księgarnia       |       Jak kupić?

Księgarnia
  • Kapitał kulturowy i społeczny młodzieży na Śląsku Cieszyńskim
  • GERBERT Z AURILLAC - SYLWESTER II. PAPIEŻ I UCZONY Z PRZEŁOMU TYSIĄCLECI
  • KONFLIKT - POJEDNANIE - WSPÓŁPRACA. STUDIA NAD POLITYKĄ KSIĄŻĄT ZACHODNIOPOMORSKICH I BISKUPÓW KAMIEŃSKICH WOBEC ZAKONU KRZYŻACKIEGO W PRUSACH W LATACH 1320-1423
  • OBRZĘDOWOŚĆ RELIGIJNA POMORZAN WE WCZESNYM ŚREDNIOWIECZU. STUDIUM ARCHEOLOGICZNE
  • Major dyplomowany Ryszard Małaszkiewicz. Zarys biografii
  • RELACJA I DIALOG. WPROWADZENIE DO ONTOLOGII TRYNITARNEJ
  • Wortizlava. Czy Wrocław był(a) kobietą?
    W tysiąclecie Kroniki Thietmara
  • ROZPRAWY O HISTORII, UNIWERSYTETACH, EDUKACJI I WYCHOWANIU. WYBÓR STUDIÓW Z OKAZJI JUBILEUSZU 80. URODZIN I 55-LECIA PRACY NAUKOWEJ
  • DROGI WIEDZY I WIARY. DEBATY INTERDYSCYPLINARNE
  • He Is Risen! Jesus' Resurrection in the Eyes of the New Testament Writers
  • Biskup Otton z Bambergu i jego świat (Wolińskie Spotkania Mediewistyczne IV)
  • SPACE AND REMEMBRANCE. ST. JOHN OF DUKLA (CA. 1414-1484) AS A RELIGIOUS MEMORIAL PLACE IN THE POLISH-UKRAINIAN BORDERLAND OF RUTHENIA FROM THE MIDDLE AGES TO PRESENT TIMES
  • Źródła do dziejów staropolskich podróży edukacyjnych
  • Przestrogi i nauki dla dzieci. Instrukcje rodzicielskie (XVIII w.)
  • "Pod każdym względem szlachetne ci daję wychowanie...". Studia z dziejów wychowania szlachty w epoce staropolskiej
  • Ojcowskie synom przestrogi. Instrukcje rodzicielskie (XVI-XVII w.)
  • Napoleon w Środzie Śląskiej (1813). Wydarzenie w kontekście epoki, historii wojskowości i pamięci historycznej
  • Wyspy Północy
  • Człowiek i praca
  • Wojskowość Słowian Połabskich, t. 1
  • Bóg - człowiek - świat. Szkice z myśli filozoficznej Franza Rosenzweiga
  • Krótki przewodnik po Nowym Jedwabnym Szlaku
  • Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku
  • Spory o wartości. Od praktyki do teorii interpretacji aksjologicznych
  • Rzeki pomorskie w świetle źródeł historycznych i archeologicznych do końca XII wieku
  • Historia communitatem facit. Struktura narracji tworzących tożsamości grupowe w średniowieczu
  • W kręgu myśli Władysława Czaplińskiego
  • Powszechna wystawa Krajowa we Lwowie w 1894 roku
  • Drogi kobiet do polityki (na przestrzeni XVIII-XXI wieku)
  • SPOŁECZEŃSTWA EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ W EPOCE WCZESNONOWOŻYTNEJ. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krystynowi Matwijowskiemu
  • OBRAZ "OBCEGO" W "ALEKSJADZIE" ANNY KOMNENY. PRZYPADEK NORMANÓW
  • KOŚCIÓŁ A SYNAGOGA (30-313 PO CHR.). NA ROZDROŻU
  • Przerabianie Żeromskiego
  • Pańczatantra w bajce polskiej
  • Orbis hominum: civitas, potestas, universitas. W kręgu badań nad kształtowaniem cywilizacji w wiekach średnich (Scripta Historica Medievalia 5)
  • Wineta. Korzenie legendy i jej recepcja w historiografii zachodniopomorskiej do XVI wieku
  • Świat według wartości w kazaniach jezuickich XVII wieku
  • Dziennik żołnierza-tułacza. Zapiski kapitana Wacława Plackowskiego z lat 1939-1941
  • Schlesien nach dem Zweiten Weltkrieg
  • Kodeks Synajski. Biografia
  • KOBIETY W WOJNACH I KONFLIKTACH POLITYCZNO-SPOŁECZNYCH NA ZIEMIACH POLSKICH W PIERWSZEJ POŁOWIE XX WIEKU. WYBRANE ZAGADNIENIA
  • Przy wrocławskim Rynku Rekonstrukcja dziejów własności posesji
    Część 2: 1421-1500
  • Drugie oko Europy. Bizancjum w średniowieczu
  • Polityka wschodnia Bolesława Chrobrego (992-1025)
  • Biskupstwo pomorskie jako początek biskupstwa kamieńskiego
  • Studia globalne. Wprowadzenie
  • CZŁOWIEK-IDEA-DZIEŁO
  • Centrum i peryferie współczesnego poradnictwa
  • Z badań nad historią Śląska i Europy w wiekach średnich (Scripta Historica Medievalia 3)
  • Przemiany osadnicze w dorzeczu górnej i środkowej Obry w neolicie i początkach epoki brązu
  • O osobliwościach polskiej historii wojskowości
  • Bolesław Krzywousty
  • Postawy i aktywność kobiet w czasie powstaniastyczniowego 1863-1864
  • Argenti fossores et alii. Znaczenie gospodarcze wschodnich części Górnego Śąska i zachodnich krańców Małopolski w późnej fazie wczesnego średniowiecza (X-XII wiek) praca zbiorowa pod redakcją Piotra Boronia
  • Child and Childhood in the Light of Archeology
  • Z mieczem na wiec. Konflikt i metody jego rozwiązywania w wybranych sagach islandzkich
  • SKANDYNAWSKIE WPŁYWY KULTUROWE W WOLINIE (IX - XI WIEK)
  • SILESIA HISTORICA Badania nad historią Śąska. Metody i praktyka historiografii oraz nowe poszukiwania / Forschungen zur Geschichte Schlesiens. Methoden und Praxis der Historiographie und neue Untersuchungen
  • Wokół problemów edukacji ...
  • Od Grunwaldu do Bzury - bitwy i boje polskie na przestrzeni dziejów
  • Upodobanie
    Małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku.
    Wyobrażenia społeczne i jednostkowe doświadczenia
  • Studia z historii społecznej (Scripta Historica Medievalia 2)
  • Historicae viae. Studia dedykowane Profesorowi Lechowi A. Tyszkiewiczowi z okazji 55-lecia pracy naukowej (SCRIPTA HISTORICA MEDIEVALIA 1)
  • Saga o Hallfredzie skaldzie kłopotliwym
  • Przy wrocławskim Rynku. Rekonstrukcja dziejów własności posesji , Część 1: 1345-1420
  • Grecka wojna domowa w świetle polskiej prasy krajowej lat 1944-1949
  • Radices Silesiae - Silesiacae radices. Śąsk: kraj, ludzie, memoria a kształtowanie się społecznych więzi i tożsamości (do końca XVIII w.) / Schlesien: Land, Leute, memoria und die Herausbildung der sozialen Bindungen und der Identitäten (bis zum Ende des 18. Jahrhunderts)
  • Zapisy cierpienia
  • Populi terrae marisque. Prace poświęcone pamięci Profesora Lecha Leciejewicza
  • Conversio gentis Pomeranorum. Studium świadectwa o wydarzeniu (XII wiek)
  • Mittelalter - eines oder viele? / Średniowiecze - jedno czy wiele?
  • Bitwa pod Lutynią (1757). Historia i tradycja
  • Mediewistyka polska w XX wieku (wybrane problemy)
  • Bogowie i ich ludy. Religie pogańskie a procesy tworzenia się tożsamości kulturowej, etnicznej, plemiennej i narodowej w średniowieczu
  • Źródła historyczne wydobywane z ziemi
  • Słowiańszczyzna w tworzeniu Europy (X-XIII/XIV w.)
  • Meetings with Emotions. Human Past between Anthropology and History (Historiography and Society from the 10th to the 20th centuries)
  • Septem Artes w kształtowaniu kultury umysłowej w Polsce średniowiecznej
  • Ślężańska układanka
  • Lutynia 1757. Bitwa i Pami¶ć / Leuthen 1757. Schlacht und Gedächtnis
  •  
    Kapitał kulturowy i społeczny młodzieży na Śląsku Cieszyńskim
    Berenika Dyczek











    Spis treści:

    Wstęp / 11
    ROZDZIAŁ 1. WAŻNIEJSZE PROCESY HISTORYCZNE NA ŚLĄSKU CIESZYŃSKIM / 15
    1.1. Śląsk Cieszyński za panowania Piastów, Luksemburgów i Habsburgów / 16
    1.2. Reformacja i kontrreformacja w Księstwie Cieszyńskim / 18
    1.3. Znaczenie działalności kulturalnej i oświatowej dla rozwoju idei narodowotwórczych / 22
    1.4. I wojna światowa na Śląsku Cieszyńskim / 27
    1.5. II wojna światowa na Śląsku Cieszyńskim / 33
    1.6. Śląsk Cieszyński w latach 1945–1989 / 35
    1.7. Historia jako źródło wiedzy o zmianach społecznych / 41
    ROZDZIAŁ 2. OD AKTYWNOŚCI KULTUROWEJ I SPOŁECZNEJ DO KAPITAŁU KULTUROWEGO I SPOŁECZNEGO / 45
    2.1. Rola różnorodności religijnej w kształtowaniu otwartości i aktywności jednostek / 45
    2.2. Socjalizacja a aktywnośś kulturowa i społeczna młodzieży na Śląsku Cieszyńskim / 49
    2.3. Rola wychowania katolickiego i protestanckiego / 51
    2.4. Społeczne przyczyny aktywności / 56
    2.5. Koncepcja kapitału kulturowego i społecznego / 63
    ROZDZIAŁ 3. KAPITAŁ KULTUROWY JAKO TEORIA I STRATEGIA BADAWCZA / 65
    3.1. O niektórych naukowych pojęciach i poglądach dotyczących kultury / 65
    3.2. Teoria P. Bourdieu jako system całościowy i relacyjny. Obiektywizacja kapitału kulturowego i społecznego / 68
    3.2.1. Kapitał kulturowy w ujęciu Bourdieu / 68
    3.2.2. Podział kapitału / 77
    3.2.3. Sposoby nabywania kapitału kulturowego / 79
    3.2.4. Kapitał odziedziczony a kapitał nabyty / 81
    3.3. Teoria B. Bernsteina w kontekście teorii kapitału kulturowego P. Bourdieu / 83
    3.3.1. Kompetencje językowe. Kod ograniczony i rozbudowany / 83
    3.3.2. Socjalizacja a kody językowe / 86
    ROZDZIAŁ 4. KAPITAŁ SPOŁECZNY JAKO TEORIA I STRATEGIA BADAWCZA / 89
    4.1. Początki koncepcji kapitału społecznego / 89
    4.2. Kapitał społeczny w ujęciu J.S. Colemana. Kapitał społeczny a kapitał ludzki / 92
    4.3. Kapitał społeczny w ujęciu R.D. Putnama / 96
    4.4. Kapitał społeczny w ujęciu F. Fukuyamy / 103
    4.5. Wąska i szeroka definicja kapitału społecznego / 105
    4.6. Teorie sieci jako rozwinięcie kontekstu kapitału społecznego / 107
    4.7. Neoinstytucjonalizm jako czynnik kontekstowy kapitału społecznego / 109
    4.8. Społeczeństwo obywatelskie a kapitał społeczny / 112
    4.9. Negatywne skutki kapitału społecznego / 114
    4.10. Kapitał społeczny a kultura / 116
    4.11. Teoria osobowości społecznej Znanieckiego, czyli kulturowa wizja kapitału społecznego / 120
    4.11.1. Osobowośś społeczna jako pojęcie operacjonalizujące kapitał społeczny /120
    ROZDZIAŁ 5. METODOLOGIA BADAŃ / 127
    5.1. Podstawowe założenia dotyczące kapitału kulturowego oraz społecznego / 127
    5.1.1. Kapitał kulturowy / 129
    5.1.2. Kulturowa wizja kapitału społecznego / 130
    5.2. Konceptualizacja / 134
    5.2.1. Konceptualizacja pojęcia kapitał kulturowy / 134
    5.2.2. Konceptualizacja pojęcia kapitał społeczny / 137
    5.3. Pytania badawcze / 137
    5.4. Hipotezy / 139
    5.5. Wybór metody i narzędzia badawczego / 141
    5.6. Dobór próby / 143
    ROZDZIAŁ 6. POPULACJA GENERALNA ORAZ CECHY ZBIOROWOŚCI / 145
    6.1. Charakterystyka uczestników badań / 146
    6.1.1. Cechy społeczno-demograficzne / 146
    6.1.2. Pochodzenie i poziom zakorzenienia / 147
    6.1.3. Sytuacja materialno-bytowa / 149
    ROZDZIAŁ 7. KAPITAŁ KULTUROWY JAKO KOMPETENCJE KULTUROWE I JĘZYKOWE / 153
    7.1. Kompetencje językowe i ich formy. Kod rozbudowany i ograniczony / 153
    7.1.1. Estetyka materialna / 154
    7.1.2. Praktycznośś vs indywidualizm / 156
    7.1.3. Sprawozdawczy vs krytyczny odbiór tekstów kultury / 157
    7.1.4. Samorealizacja vs autoteliczna towarzyskośś (czas wolny) / 159
    7.2. Kompetencje kulturowe i ich formy. Podział na formę i treśś / 160
    7.2.1. Uczestnictwo w kulturze / 162
    7.2.2. Literatura / 163
    7.2.3. Muzyka / 166
    7.2.4. Malarstwo / 171
    7.2.5. Sztuka filmowa / 175
    7.3. Kapitał kulturowy – wskaźniki ogólne / 178
    7.3.1. Model dychotomiczny / 178
    7.3.2. Model gradacyjny. Transformacja modelu jakościowego na ilościowy / 181
    ROZDZIAŁ 8. KAPITAŁ SZKOLNY / 185
    8.1. Wiedza a doświadczenie / 185
    8.2. Wiedza, czyli sfera edukacji formalnej / 186
    8.3. Doświadczenie, czyli sfera praktyki językowej (edukacja nieformalna) / 188
    8.4. Stosunek do kapitału szkolnego. Relacje między kapitałem szkolnym a społecznym / 189
    8.5. Dyspozycja estetyczna a „wolnośś od konieczności ekonomicznej”. Wybór kierunków studiów / 194
    8.6. Znaczenie kapitału szkolnego / 197
    ROZDZIAŁ 9. KAPITAŁ SPOŁECZNY JAKO EKSPANSYJNE DĄŻNOŚCI DO SAMODZIELNOŚCI SPOŁECZNEJ ORAZ PRZYSTOSOWANIA OSOBISTEGO / 199
    9.1. Ekspansyjne dążności do samodzielności społecznej / 200
    9.1.1. Aktywnośś związana z organizacjami świeckimi / 200
    9.1.2. Aktywnośś związana z instytucją Kościoła / 203
    9.1.3. Nieformalna aktywnośś . Struktura spędzania czasu wolnego / 205
    9.2. Ekspansyjne dążności do przystosowania osobistego / 207
    9.2.1. Optymizm w kontaktach społecznych i życiu politycznym / 207
    9.2.2. Struktura kontaktów towarzyskich oraz rodzinnych / 208
    9.2.3. Rola wartości w kapitale społecznym / 210
    9.3. Kultura a kapitał społeczny / 213
    9.3.1. Kompetencje międzykulturowe / 215
    9.3.2. Kompetencje technologiczne / 217
    9.3.3. Kompetencje sieciowe / 218
    Zakończenie / 221
    Bibliografia / 227



    ISBN 9978-83-955519-1-8
    Wrocław 2020
    Wydanie II poprawione
    Objętośś : 238
    Oprawa miękka
    Format: B5
    Koszt przesyłki: od 12 zł

    Cena: 29

    Copyright © 2007-2019 Wydawnictwo "Chronicon"      webdesign: http://zlecenia.archee.net